Samenvatting
Academisch Ziekenhuis Maastricht MUMC+ heeft Flexxit ingeschakeld om de problemen met piekbezetting aan te pakken. Volle parkeerplaatsen leidden tot frustratie, terwijl er tijdens daluren veel lege plekken waren. Dankzij Flexxit is MUMC+ erin geslaagd de pieken te verminderen en de facilitaire bezetting beter te beheersen. De sleutel was het belonen van gewenst gedrag. De resultaten waren spectaculair en zijn dat nog steeds.
Klant
Academisch Ziekenhuis Maastricht MUMC+
Uitdaging
MUMC+ had een tekort aan parkeerplaatsen, vooral op bepaalde dagen van de week. De vraag naar parkeerplaatsen was te groot, ondanks de bestaande prijsstelling. De capaciteit was afgestemd op de piekuren, wat kostbaar was, en de onderbezetting tijdens daluren zorgde voor extra kosten.
Aanpak & oplossing
Bij MUMC+ was het beleid niet goed afgestemd op het stimuleren van gewenst gedrag. Flexxit heeft dit aangepakt door variabele arrangementen in te voeren die gewenst gedrag beloonden. Medewerkers kregen geen vaste bedragen meer, maar werden beloond en belast afhankelijk van hun gedrag. Medewerkers met gewenst gedrag profiteerden altijd. Hierdoor werden medewerkers gemotiveerd om de logistiek te verbeteren. Flexxit introduceerde vraagsturing bij MUMC+.
Resultaten
Het ziekenhuis heeft in ruim 7 jaar een spectaculaire gedragsverandering gerealiseerd. Het aantal fietstransacties steeg met 28%, en het aantal fietsende medewerkers nam toe met 44%. Vaste gedragspatronen werden doorbroken: het aantal fietstransacties per medewerker daalde met 11%.
Ook bij parkeren waren de resultaten indrukwekkend. Het aantal medewerkers steeg met 15%, maar het aantal parkeertransacties tijdens piekuren daalde met 15%. Vaste gedragspatronen werden doorbroken: het aantal medewerkers dat incidenteel parkeert daalde met 13%.