/

September 19, 2025

De Incidentele Parkeerder is je Sleutel tot Succes

Na bijna 30 jaar adviseren over mobiliteit en bereikbaarheid heb ik talloze plannen, projecten en beleidsstukken voorbij zien komen. Veel daarvan belandden in een la, vastgelopen op complexiteit, kosten of een gebrek aan draagvlak. Toch waren er projecten die wél slaagden, soms zelfs spectaculair.

Wat was hun geheim? Door de jaren heen heb ik een aantal cruciale patronen ontdekt – lessen die het verschil maken tussen falen en succes. Deze ‘Lessons Learned’ zijn vaak verrassend en gaan in tegen de heersende opvattingen. Omdat ik geloof dat we de patstelling in mobiliteit alleen kunnen doorbreken door kennis te delen, heb ik de vijf belangrijkste lessen voor werkgevers op een rij gezet. In deze serie neem ik je elke week mee in een van deze lessen, onderbouwd met data en voorbeelden uit onze eigen praktijk

Vraag een willekeurige manager wie de parkeerdruk veroorzaakt, en het antwoord is voorspelbaar: die kleine groep verstokte automobilisten die weigeren hun gewoonte op te geven. Het is een logische aanname, maar onze data bewijzen dat deze onjuist is. Het beleid dat hierop gebaseerd is, is dan ook gedoemd te mislukken.

Onze analyses bij een aantal ziekenhuizen leggen een fundamenteel ander patroon bloot. De échte parkeerdruk op piekmomenten wordt niet veroorzaakt door een kleine, vaste groep, maar juist door een heel grote groep medewerkers die slechts af en toe met de auto komt. Uit een van onze analyses bleek dat maar liefst 46% van de parkerende medewerkers dit slechts 1 of 2 dagen per week doet.

Dit inzicht is een absolute ‘gamechanger’. Deze groep heeft kennelijk al alternatieven voor de auto en beschikt over een inherente flexibiliteit. Dit is je meest kansrijke doelgroep. Beleid moet zich niet blindstaren op de ‘onmogelijke’ gevallen, maar zich richten op het verleiden van deze flexibele middengroep. Onze data tonen bovendien aan dat medewerkers die relatief dichtbij wonen (0-15 km) een substantieel deel van de parkeerders op piekdagen vormen, soms tot wel een kwart van de plaatsen.

Onze oplossing is een gedifferentieerd parkeerarrangement. Door parkeren op piekdagen duurder te maken en alternatieven (zoals de fiets of een P+R-locatie) juist op die dagen extra aantrekkelijk te maken, wordt de incidentele parkeerder verleid tot een andere keuze. Ons platform maakt het mogelijk om gebruikers te segmenteren en de juiste prikkel, op het juiste moment, bij de juiste persoon te krijgen.


Volgende artikelen ontvangen?