Na bijna 30 jaar adviseren over mobiliteit en bereikbaarheid heb ik talloze plannen, projecten en beleidsstukken voorbij zien komen. Veel daarvan belandden in een la, vastgelopen op complexiteit, kosten of een gebrek aan draagvlak. Toch waren er
projecten die wél slaagden, soms zelfs spectaculair.
Wat was hun geheim? Door de jaren heen heb ik een aantal cruciale patronen ontdekt – lessen die het verschil maken tussen falen en succes. Deze ‘Lessons Learned’ zijn vaak verrassend en gaan in tegen de heersende opvattingen. Omdat ik geloof dat we de patstelling in mobiliteit alleen kunnen doorbreken door kennis te delen, heb ik de vijf belangrijkste lessen voor werkgevers op een rij gezet. In deze serie neem ik je elke week mee in een van deze lessen, onderbouwd met data en voorbeelden uit onze eigen praktijk.
De opkomst van hybride werken is een van de grootste veranderingen op de werkvloer van de afgelopen decennia. Organisaties hebben massaal thuiswerkbeleid omarmd, vaak vanuit HR- of facilitair oogpunt, gericht op welzijn en kantoorkosten. Tegelijkertijd worstelt het mobiliteitsteam met parkeerdruk en files. De harde waarheid? Deze twee beleidsterreinen werken elkaar in de praktijk vaak volledig tegen, met kostbare
gevolgen. Het resultaat zien we overal: lege kantoren en snelwegen op maandag en vrijdag, maar
een complete verkeersinfarct op dinsdag en donderdag. Op die dagen is de parkeerplaats te klein en de frustratie groot. Dit is de paradox van het hybride werken: de flexibiliteit leidt niet tot spreiding, maar juist tot extreme pieken. Dit komt omdat we een cruciale denkfout maken. Na 30 jaar in dit vak is mijn les: de keuze om thuis te werken is geen HR-beslissing, het is een reisbeslissing. Sterker nog, het is de meest effectieve reisbeslissing die er is.
Een thuiswerkdag is een ‘niet-reisdag’. Het is de meest duurzame en goedkope oplossing voor een mobiliteitsvraagstuk. Waarom behandelen we het dan als een losstaand onderwerp? De oplossing is om de beleidsterreinen volledig te integreren. Stop met het hebben van een apart mobiliteitsbeleid en een apart thuiswerkbeleid. Creëer één geïntegreerd aanwezigheids- en bereikbaarheidsbeleid.
De sleutel ligt, net als bij een slim parkeerarrangement, in differentiatie en het creëren
van de juiste prikkels.
- Verleid medewerkers om juist op de rustige dagen (maandag/vrijdag) naar
kantoor te komen. Maak het aantrekkelijker met een betere lunch, een lagere
parkeerkosten, of een kleine bonus. - Stimuleer thuiswerken op de piekdagen. Beloon de keuze om op dinsdag niet
in de file aan te sluiten.
Dit is geen complexe theorie, maar een kwestie van de juiste instrumenten. Een slim platform stelt je in staat om dit dynamische beleid te voeren. Het geeft je de ‘draaiknoppen’ om de keuze voor thuiswerken en de keuze voor een vervoermiddel te behandelen als communicerende vaten. Zo los je niet alleen je parkeerdruk op, maar verlaag je ook je CO2-uitstoot en maak je efficiënter gebruik van je dure kantoorvastgoed. De winst is drieledig, maar het begint bij het besef dat thuiswerken je krachtigste mobiliteitsinstrument is.