De uitdaging van stedelijke mobiliteit
Mobiliteit en bereikbaarheid in de stad staan onder toenemende druk. Gemeenten willen autogebruik beperken, terwijl veel stadsbewoners juist hechten aan hun auto en een parkeerplaats dichtbij huis. Flexxit’s mede-oprichter Daan van Egeraat heeft samen met Friso de Zeeuw een artikel geschreven waarin ze een alternatieve benadering presenteren om mobiliteitsgedrag te sturen zonder conflicten: slimme ‘arrangementen’ die gebruikers verleiden in plaats van dwingen.
De filosofie van Flexxit – gedrag beïnvloeden via slimme arrangementen – staat centraal in deze aanpak. In plaats van regels op te leggen, worden gebruikers gestimuleerd tot gewenst gedrag door middel van combinaties zoals een parkeerplek met een fiets voor het laatste deel van de reis. Deze arrangementen kunnen dynamisch en op maat worden samengesteld, afhankelijk van gebruikerssegmenten en scenario’s. In de praktijk zien we al succes bij initiatieven zoals ASML, het MUMC+ en de gemeente Den Haag, waar het gebruik van duurzame mobiliteit sterk is toegenomen dankzij dergelijke stimulerende arrangementen.
Het artikel belicht vijf lessen voor het effectief inzetten van gedragsbeïnvloeding via arrangementen, waaronder het belang van incentives, dynamische prijsstelling, en het informatief en aantrekkelijk maken van alternatieve opties. Flexxit gelooft dat een datagestuurde aanpak, ondersteund door dashboards en instelbare ‘draaiknoppen’, cruciaal is om duurzaam en efficiënt mobiliteitsbeleid te realiseren.
Lees het volledige artikel voor meer details en praktijkvoorbeelden van succesvolle mobiliteitsarrangementen in de stad.