Samenvatting
Al jaren was de bereikbaarheid van Scheveningen een probleem. De Gemeente Den Haag benaderde Flexxit om een slimme oplossing te realiseren. In samenwerking werd de eerste volledige online Park+Ride (P+R) in Nederland ontwikkeld voor de Gemeente Den Haag. Park+Beach biedt diensten en producten om de drukte in Scheveningen te beperken.
Klant
Gemeente Den Haag
Uitdaging
Scheveningen staat bekend als ‘het grootste terras van Noord Europa’ en is erg druk op zomerse dagen tijdens de vakantieperiode. Het verkeer in Scheveningen en Den Haag loopt dan snel vast, en de parkeergarages in Scheveningen zijn vaak vol. Dit leidt tot ergernis bij bezoekers, bewoners en ondernemers, terwijl er nog volop capaciteit is in garages rondom Scheveningen.
Aanpak & oplossing
In overleg met de gemeente heeft Flexxit een oplossing ontwikkeld waarbij de restcapaciteit in garages rond Scheveningen wordt benut. Met de eigenaren van deze garages werden afspraken gemaakt over het toewijzen van hun restcapaciteit. Ook met aanbieders van mobiliteitsdiensten werden afspraken gemaakt. Park+Beach biedt een vervoergarantie voor reizigers in combinatie met een gereserveerde parkeerplaats.
Flexxit introduceerde verschillende scenario’s in overleg met de gemeente. Afhankelijk van het scenario kon Park+Beach diverse doelgroepen verschillende opties aanbieden. Alle aangesloten aanbieders werden door Flexxit in deze scenario’s geïntegreerd, ook online.
Resultaten
OV, deelfiets en bakfiets werden bij Park+Beach reserveerbaar, wat een primeur was. Gemeente Den Haag kreeg realtime informatie over de te verwachten drukte, waardoor de drukte beter voorspelbaar en beheersbaar werd.
Flexxit integreerde de producten en diensten van vijf partners naadloos in één applicatie, met één reservering en één betaling, inclusief aansluiting met het TOMP-protocol. Park+Beach omvat zo de complete klantreis van thuis naar bestemming en terug.
De belangstelling voor Park+Beach was meteen groot. Sinds de start in 2017 is het aantal transacties vertienvoudigd.